Opony zimowe a bezpieczeństwo w podróży

Sezon jesienno-zimowy w pełni. Ten okres roku to również wyjazdy świąteczne czy na ferie. Co zrobić, aby taka podróż była bezpieczniejsza? Najważniejsza jest świadomość zagrożeń (np. wydłużenie drogi hamowania) i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. W podróży pomóc może też odpowiednie wyposażenie samochodu. Niekiedy potrzebne będą łańcuchy. To jednak tyczy się tylko podróży w miejscach, gdzie drogi są nieodśnieżone, a na ich powierzchni zalega lód. Zazwyczaj wystarczające są zwykłe opony zimowe.

Opony letnie i zimowe – różnice

Czym różni się opona letnia od ogumienia przeznaczonego do poruszania się w warunkach jesienno-zimowych. Otóż opony letnie mają mniej lamelek, rowków i nacięć. Na ogół służą bowiem do poruszania się po suchej nawierzchni, gdzie większa powierzchnia ogumienia styka się z podłożem. Tym samym lepsza jest też przyczepność. Opona taka lepiej odprowadza także wodę, czemu służą specjalne kanały.

Ogumienie zimowe, np. opony Dębica, to już zupełnie inne gumy. Przede wszystkim zawierają więcej krzemionki. Dzięki temu są bardziej elastyczne i nie twardnieją w niskich temperaturach. Zachowują miękkość, a tym samym gwarantują lepszą przyczepność. O ile skład mieszanki nie jest zauważalny gołym okiem, o tyle każdy kierowca opony zimowe i letnie powinien rozróżnić na podstawie kształtu bieżnika, nie mówiąc już o specjalnych oznaczeniach takiego ogumienia.

W oponie zimowej znajduje się znacznie więcej lamelek i nacięć. Jest to o tyle istotne, że dzięki temu ogumienie może wgryźć się w śnieg, zwiększając przyczepność pojazdu, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa podczas jazdy zimą. Dodatkowo szerokie rowki centralne dobrze oprowadzają wodę i błoto pośniegowe. Jednocześnie trzeba mieć świadomość, że nawet najlepsze ogumienie przeznaczone na zimę, np. opony Hankook, Michelin czy Pirelli, nie sprawdzą się na drodze pokrytej lodem.

Co dają opony zimowe?

O ile jazda w warunkach miejskich często nie wymaga od kierowcy korzystania z opon zimowych, na co pozwala też polskie prawo, o tyle podróż pozamiejska na ogumieniu letnim może być już mocno ryzykowna. Wiele dróg wojewódzkich czy gminnych jest nieodśnieżonych. W takich warunkach poruszanie się samochodem na oponach letnich może być bardzo niebezpieczne.

Dobra opona zimowa gwarantuje trzymanie wzdłużne podczas hamowania. Trzeba pamiętać, że auto zwalnia dłużej, niż przyspiesza. Powinna też gwarantować trzymanie boczne, które przynajmniej po części jest wynikiem pierwszego.

Każdy świadomy kierowca wie, że skrócenie drogi hamowania i trzymanie się swego toru jazdy, może decydować nie tylko o zdrowiu, ile życiu. Tak kierowcy, jego pasażerów, jak i innych uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów. Tych ostatnich, zwłaszcza poza miastem, gdzie drogi są oświetlone, a zmrok zapada szybko, zobaczyć jest trudno.

Warto więc postawić na ogumienie przystosowane do warunków zimowych. Nawet pomimo tego, że w ostatnim czasie zimy w Polsce nie są wymagające, a przynajmniej nie tak bardzo, jak miało to miejsce jeszcze dekadę temu. Plusem jest też szeroki wybór ogumienia. Opony Nokian, Dębica, Michelin, Pirelli, Dayton, Continental – wybór jest ogromny i każdy znajdzie gumy w sam raz dla siebie.

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa